W tym tekście poruszymy temat strat lakierów i impregnatów przy aplikacji za pomocą automatu lakierniczego. Automaty lakiernicze w dużym uproszczeniu składają się z zamkniętej kabiny lakierniczej ze zautomatyzowanymi dyszami natryskowymi, pod którymi na taśmie podawane są kolejne elementy. Głównym problemem wynikającym z zastosowania robota lakierniczego są straty materiału lakierniczego. Niestety, pomiędzy lakierowanymi elementami na taśmie musimy zachować odstęp. Oznacza to, że nie możemy położyć elementu jeden przy drugim, przez co powstają pomiędzy nimi luki. Automat lakierniczy natryskuje lakier na całej szerokości taśmociągu. Za sprawą tego część lakieru natryskiwana jest na taśmę, a nie na element, co wiąże się ze stratami materiału.
Zależnie od tego, jakie elementy lakierujemy, straty są różne. W przypadku lakierowania pełnych frontów meblowych ten problem jest praktycznie marginalny. Specyfika niektórych produkowanych elementów może powodować, straty sięgające nawet 50%. Tak było u jednego z naszych klientów, który zajmuje się produkcją wysokiej jakości mebli ogrodowe. Przez automat lakierniczy między innym przepuszcza on i ramki i elementy ażurowe. W tym przypadku większość lakieru trafia na taśmę, a nie na malowane elementy.
Jak działa automat lakierniczy?
W automatach lakierniczych taśma, na której kładzione są elementy do lakierowania, działa w tak zwanej pętli. Taśma po przejechaniu przez maszynę „wraca” pod spodem i jest jednocześnie czyszczona. Specjalne rakle z gumowym ściągaczem zbierają pozostały nadmiar lakieru. Następnie za pomocą środków czyszczących usuwane są resztki zabrudzeń.
W trakcie tego procesu uwzględniony jest system odzysku lakieru. Niewykorzystany lakier zbierany jest do pojemników. W automatach lakierniczych w przeciwieństwie do polewarek, w których lakier czy impregnat krąży w zamkniętym obiegu, zebrany lakier nie może być automatycznie wykorzystywany. Wynika to z faktu, że odzysk lakieru może zawierać w sobie wtrącenia ze środków czyszczących używanych do usuwania zabrudzeń. Każda ich ilość może powodować zepsucie lakieru lub pogorszenie jego właściwości.
Rekomendowane wykorzystanie system odzysku zużytego produktu.
Według oficjalnych wytycznych AkzoNobel odzysk lakieru może być ponownie wykorzystywany, lecz z zachowaniem odpowiednich instrukcji. Jest to ważne ze względu na jakość lakierowanego elementu. Należy zwrócić szczególną uwagę na moment, rozpoczęcia oraz zakończenia zbioru odzysku zużytego lakieru. Jest to ważne, ponieważ na początku i na końcu pracy maszyny taśmociąg przeważnie jest czyszczony. Wówczas nie warto stosować system odzysku, gdyż w dużej mierze zbierzemy środki czyszczące, a nie czysty lakier. Ponadto lakier z domieszką środków czyszczących może zmienić swoje właściwości. Szczególnie po każdym przejściu przez taśmociąg, następuje proces odparowywania rozpuszczalnika i żywic. Należy mieć świadomość, że w momencie ustawiania procesy lakierowania ważne jest ustawienie nałożenia produktu na ramieniu lakierniczym. Lakier zwiększa swoją lepkość, co oznacza, że przy tych samych ustawieniach zmniejszy się nałożenie.
Najważniejsze według producenta jest to, abyśmy nie dodawali więcej niż 10% zebranego lakieru. Dodanie większej ilości może zbyt mocno zmienić parametry lakieru. Kolejną kwestią jest ilość ponownego zebrania lakieru. Rekomendowane jest maksymalnie dwukrotnie wykorzystać lakier z domieszkami zlewek. W praktyce oznacza to, że przy pierwszej warstwie lakieru używamy nowego lakieru z puszki. Po zebraniu odpowiedniej ilości wykorzystanego lakieru możemy domieszać go do świeżego lakieru w proporcji 1/10. Następnie do tej mieszaniny ponownie, gdy zbierzemy odpowiednią ilość zlewek, dolewamy je w proporcji 1/10. Na tym powinniśmy poprzestać, każde następne dolanie zlewek może nieodwracalnie zepsuć lakier. W tym momencie rekomendowany jest powrót do używania świeżego lakieru z puszki.
Jak widać, dzięki odzyskowi lakieru, istnieje możliwość wykorzystywania z pozoru „odpadowego” materiału. Niestety niesie to za sobą wiele ograniczeń. Przede wszystkim nie jesteśmy w stanie wykorzystać całości zużytego wcześniej lakieru. Natomiast system pozwala uzyskać optymalizację na linii lakierniczej, dopracowując kształt wkładanych elementów i sposób ich ułożenia, tak, aby eliminować puste powierzchnie taśmy. Dodatkowo można zmienić technologię lakierowania problematycznych elementów, na przykład częściowo korzystając z ręcznej linii lakierniczej.
Przymierzasz się do zmiany technologii lakierowania? Poszukujesz optymalizacji na produkcji? A może szukasz odpowiedniego lakieru? Napisz do nas, wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązanie.